úterý 1. prosince 2015

DÍVKA OD VEDLE ( Jack Ketchum , The Girl Next Door ) - recenze


DÍVKA OD VEDLE
Originál: 1989 , The Girl Next Door
Česko: červenec 2015 , nakladatelství Laser
Anotace: Předměstí v New Jersey. Padesátá léta. Stinné ulice, zastřižené trávníky a útulné domy. Klidné místo, kde se dá příjemně vyrůstat. Pokud ovšem nejste šestnáctiletá Meg a její mladší sestra Susan a po smrti rodičů se o vás nestará vzdálená pološílená teta se třemi syny, kteří splní, co jí na očích vidí. Kontroverzní trýznivý horor, podle kterého byl v roce 2007 natočen stejnojmenný film. V našem vydání najdete kromě románu také obsáhlou předmluvu Stephena Kinga, doslov Jacka Ketchuma a dvě jeho bonusové povídky, plus rozhovor s Jackem Ketchumem a scénáristy filmu.Zdroj

„Dívka od vedle žije. Tento román děs neslibuje, on ho skutečně přináší.“
Stephen King

JACK KETCHUM
V zemi téměř nedotknuté moderním hororem není vlastně divu, že jsme se doposud nesetkali s jedním z klasiků tohoto žánru, americkým spisovatelem Dallasem Williamem Mayrem, jenž proslul pod pseudonymem Jack Ketchum zpravidla realistickými horory vykreslenými do vysoce znepokojivých detailů. Narodil se 10. listopadu 1946 v městečku Livingston ve státu New Jersey. Bakalářský titul z angličtiny získal v Bostonu. V mládí si velmi rád vymýšlel příběhy, což společně se zálibou v klasických filmových hororech nemohlo dopadnout jinak, než že se později stal spisovatelem hrůzostrašné literatury. Zvláště když se o něco později spřátelil se spisovatelem Robertem Blochem, jenž se následně stal jeho literárním mentorem. Než si splnil sen a stal se spisovatelem, vystřídal celou řadu různých zaměstnání, jak je pro začínající autory zvykem. V roce 2011 byl zvolen velmistrem světového hororu. Žije v New Yorku.Zdroj


MŮJ NÁZOR:

Dívku od vedle četla přede mnou má mamka. Čtení ji tak zasáhlo a psychicky rozhodilo, že si o tom potřebovala s někým pořádně popovídat. Viděla jsem na ni, jak moc potřebuje mluvit a všechno probrat, tak jsem povolila a dovolila ji jednu věc (kterou jinak absolutně nesnáším, u této knížky to byla vzácná výjimka)- aby mi vyzradila, co přesně ji tak rozhodilo. Tak jsme si večer sedly ke mně na postel a mamka začala s vyprávěním. A ke mně se touto cestou dostal příběh, na který NIKDY nezapomenu ...


Když mi mamka vyprávěla celý příběh, slyšela jsem v podstatě vše, co najdete v anotaci. Nešťastná mladá dívka Meg, kterou trýzní její vlastní rodina. Jenomže pak se mamka ještě více rozpovídala a já poznala, že tato kniha nebude jen tak nějaký thriller, ale silný nezapomenutelný příběh plný mučení, bolesti a beznaděje .. Poslouchala jsem dál a když jsme se dostaly ke konci, došla mi všechna slova. Ten konec je asi to nejhorší na psychiku, co vás kdy může potkat, to mi věřte. Na jednu stranu jsem měla naspoilerovanou knihu - normálně by mi to dost vadilo- ale v tomto případě to ještě více povzbudilo mou zvědavost, protože příběh je založen na skutečných událostech. U tohoto bych se na chviličku pozastavila, ale až za chvíli :-)


Rozhodla jsem se, že si musím knížku co nejdříve přečíst. I když jsem z povídání mamky myslela, že vím, do čeho jdu - nakonec mě to stejně překvapilo svou brutálností, protože to, co se děje Meg je ten největší extrém. Sprchování vřelou vodou, znásilňování, ponižování, kopání, bití, řezání, pálení.. všechno detailně popsáno, velice sugestivně podáno, takže máte pocit, jako byste v tom sklepě byli s ní a jen přihlíželi, stávali se spoluviníky .. protože sice to největší zlo pocházelo z Megininy tety a bratranců, ale ubližovali i ostatní děti ze sousedství a nebo tomu alespoň nečinně přihlíželi, jako náš hlavní hrdina...

Teď se dostáváme k jedné z věcí, která je na této knize tak neuvěřitelně sama svá a originální. Hlavní hrdina - David. Všechno se to točí kolem Meg a rozhodně je to naše hlavní kladná hrdinka, které celou dobu držíme pěsti, ale ve skutečnosti je hlavním hrdinou opravdu David - kluk od sousedů, který moc dobře ví, co se Meg děje, ale neřeší to - jen přihlíží. Meg má rád, ale zároveň má rád i její tetu a bratrance, jsou to jeho kamarádi. Malý kluk uvězněný mezi dvěma světy, zmatený z toho, na čí straně vlastně stojí. David je opravdu hodně zajímavá postava. Někdo ho bude chápat, někdo ne, možná ho někdo bude i nenávidět.. rozhodně ve Vás vyvolá ty nejrůznější emoce.. Stačilo by, aby něco někomu řekl, jen naznačil! ... ale on přihlíží a ... však pokud se rozhodnete knížku si přečíst, sami uvidíte :) Já sama mám na Davida názor takový, že .. no víte, že já vlastně ani pořádně nevím? Už teď, když píšu tato slova mě napadají další a další otázky a teorie, tato knížka mi nedá pokoj ani po dočtení, vyvolává ve mně tolik myšlenek..



V této knížce asi nejvíc každého dostane, překvapí a srazí na kolena násilí a mučení. Už jsem Vám tak trošku naznačila, co všechno se tu děje, ale stejně jako v knize Po sezoně si myslím, že i když se na čtení předem psychicky připravíte, stejně Vás ta hloubka brutálnosti překvapí. Tolik mučení a bolesti jsem ještě nikdy v knížce nezažila. Autor sám na konci knihy píše jednu věc: chtěl ve čtenáři vyvolat pocit viny, že čte dál, že otáčí další a další stránky. POVEDLO SE. Něco takového se mi ještě nikdy nestalo - že by mě autor přímo lapil do pasti a dokonale si hrál s mou myslí - a asi ani nestane. A to kdybych knihu neměla naspoilerovanou od mamky a nevěděla, jak to celé dopadne, asi bych se totálně zbláznila. Na tento příběh prostě NEZAPOMENETE - pokud tedy snesete tu míru násilí a čtení nevzdáte (což je dost pravděpodobné, protože některé scény jsou tu tu tak drsné, že je rozhodně nesnese každý).

Ve světě knih je poměrně málo kvalitních hororů - thrillerových hororů (oproti ostatním žánrům) a narazit na knihy plnou mučení a násilí je podle mě celkem taky oříšek. Dívka od vedle rozhodně dokáže šokovat, ale pokud to vydržíte (a máte místy silný žaludek) - příběh Vás naprosto pohltí a Vy prostě BUDETE POTŘEBOVAT VĚDĚT, jak to s Meg skončilo. Jack Ketchum umí čtenáře držet v napětí a je mistrem ve svém žánru. Dodnes nechápu, jak něco takového mohl napsat..

Jedna z nejemotivnějších, nejdůležitějších a nejhlavnějších je bezesporu konec - který čtenáře zničí, rozdrtí. Na Databázi knih jedna slečna psala, že číst tuto knihu je jako dostat pěstí do břicha. Lépe bych to nevyjádřila.

Nad koncem jsem po přečtení - a ještě i teď - hodně přemýšlela a dodnes jsem nenašla klid - jestli to tak můžu napsat. Opravdu jeden z nejemotivnějších a nejvíce nezapomenutelných konců, se kterým jsem se kdy setkala. Víc k tomu nemám asi co dodat - přečtete a sami poznáte. Pocit bezmoci, zlosti, úcty, hrdinství, obdivu .. emoce se čtenářem mávají tak silně, že vypadnete z Vašeho reálného života a po dočtení možná nebudete chvíli moci normálně fungovat ...


A teď bych se ještě na chvíli moc ráda pozastavila u toho, jak to bylo ve skutečnosti? Plus bych Vám moc ráda doporučila i dva filmy, takže pojďme na to :-)

Autor se nechal inspirovat skutečným případem, který se stal v roce 1965 (v knize je příběh zasazen do 50let, takže dříve) 16leté dívce Sylvii, kterou ve sklepě svého domu umučila Gertruda Baniszewská. Do knihy dal hodně faktů, ale také si hodně věcí upravil a nebo úplně pozměnil.


Tady na obrázku můžete vidět skutečnou vražedkyni. Byla to životní troska, která si své neúspěchy a komplexy léčila na nevinné dívce ...  Pokud chcete vědět, jaká byla skutečnost, tak rozhodně doporučuji film AMERICKÝ ZLOČIN. Film byl natočen co nejvěrněji skutečnosti a podá Vám příběh, který se skutečně stal. Do role Sylvie byla dosazena Ellen Page, která pro svou roli hladověla, aby byla co nejvíce hubená a více se vžila do situace Sylvie. No a psychopatku Gertrudu si zahrála Catherine Keener, která napřed roli razantně odmítla, ale příběh jí tak moc ležel v hlavě, že nakonec souhlasila. Zajímavostí je také to, že celý film byl natáčen chronologicky - scénu po scéně - aby se herci i štáb ještě více vžili do svých rolí a do příběhu Sylvie. Tento film je místy celkem dost psychologický, některé scény jsou to také dost ošklivé a určitě na Vás nejvíce zapůsobí konec, který je prostě mistrovsky natočený ... ještě teď mi z toho běhá mráz po zádech, obrovský zážitek ...



Pokud chcete věrnou kopii knihy, rozhodně doporučuji film THE GIRL NEXT DOOR. Velice přesně natočeno konce a nebýt konce (který to tak trošku všechno pokazil, protože byl úplně jiný než v knize, daleko slabší a naštval mě!!!) tak řeknu, že je jedno, jestli si přečtete knihu nebo se podíváte na film. Je tedy pravda, že v knize bylo samozřejmě více scén (ve filmu např. vůbec nebylo sprchování horkou vodou, psí hovínka a další věci), takže kniha je HORŠÍ CO SE TÝKÁ NÁSILNOSTÍ!!! Což se tak moc často nestává :) Film je daleko mírnější, ale i tak je to síla ...
Mně i mamce se tato verze moc "líbila" a rozhodně film, který na Vás hodně zapůsobí. Když pominu konec, tak se mi moc líbilo, že se tvůrci drželi věrně knižní předlohy. Příběh mi ožil před očima, ještě více mě dostal a zasáhl ... Škoda toho konce, ale jinak super! Každopádně už asi nebudu mít odvahu podívat se na to někdy znovu ...


Toto celkově - ať už vezmeme příběh v knize a nebo skutečnou událost - je velice vážné téma, je to hrozné ... Když víte, že se něco podobného stalo, čtení se naráz posouvá zase někam jinam a nabírá úplně jiné grády, to stejné platí i o filmech ...


Doporučuji, pokud máte dostatek odvahy.
Dívka od vedle není kniha, u které byste si měli odpočinout a nebo se "jen" tak bát. Je to kniha, která je neuvěřitelně drsná, zlá, bolestivá, ale zároveň i velice dobře napsaná a napínavá. Není pro každého. U čtení se setkáte s velice krutými scénami, které jste si nejspíš nedokázali vůbec ani představit. Pokud Vás kniha zaujala a troufáte si na ni, stojí za to, ale opravdu počítejte s tím, že se po dočtení možná budete cítit naprosto mizerně a na knihu budete ještě dlouho a dlouho myslet... Záleží na Vás ...

8 komentářů:

  1. Tak já ti nevím. Mě tvoje recenze moc baví a pokaždé mě dokážou na knihu nalákat, ale zároveň si říkám - neblbni, vždyť tě vyděsí každá blbost a ty bys chtěla číst tohle? Takže jsem teď neskutečně na vážkách - jsem si dost jistá, že bych na tohle neměla žaludek, ale zároveň mě láká příběh, který v člověku dokáže vyvolat něco takového... Pořádného brouka mám teď v hlavě! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Eli jsi milá slečna, zrovna Tobě bych tuhle knížku asi spíš nedoporučila.. je to vážně hodně hodně silné kafe, místy to bylo i na mě příliš..

      Vymazat
  2. Jej, mně se ježily chlupy na zádech už jen při čtení recenze... Tak nevím, jestli tohle můj útlocitný žaludek zvládne... Ale navnadit umíš, to zas jo :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :D :D :D děkuju :) Tahle knížka jde vážně do extrému.. to, co píšu tady není nic ve srovnání s tím, co je v knize, to mi věř :D

      Vymazat
  3. Takže, já teda na horory vůůůůůůbec nejsem, nevím jestli jsem poseroutka nabo se prodtě nepotřebuju jen tak znčehonic bát, ale jako zkusím na to mrknout, proč ne?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Havree pokud nejsi na horory, nepouštěj se do toho! Začni něčím.. eh, jak to napsat, mírnějším :D Třeba zkus něco od Johna Saula, to je skvělý autor, jeho knihy mám moc ráda :)

      Vymazat
  4. Děkuji za tip na knihu.....no vím jistě,že ji musím mít, ikdyž se zároveň bojím.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pak mi určitě dej vědět, co na knížku říkáš! :)

      Vymazat

Moc Ti děkuji za komentář! Vždycky mi udělá radost :))
Můžeš mi také napsat na můj mail: rodawzknihankova@gmail.com