čtvrtek 21. ledna 2016

DENÍK MÉHO STÍNU ( Claire Kendal , The Book of You ) - recenze

DENÍK MÉHO STÍNU:
Originál: 2014, The Book of You
Česko: červenec 2015, nakladatelství Ikar
Anotace: Víte, kde končí láska a začíná nebezpečná posedlost?
„Jsi to ty. Samozřejmě že jsi to ty. Někdo mě dohání, a když se otočím, vidím tebe. Věděla jsem, že to budeš ty…“ Ten muž se objeví všude, kam se jen Clarissa pohne. Čeká na ni v parku, na železniční zastávce, před jejím bytem. Bombarduje ji telefonáty a esemeskami. Posílá jí dárky. A zatímco jeho posedlost mladou ženou každým dnem narůstá, Clarissa má čím dál tím větší strach, protože pomoci policie se dovolává marně. Zbývá jí jediné – trpělivě sbírat důkazy a doufat, že se jí podaří muže usvědčit dřív, než se stane něco hrozného… Mrazivý thriller o posedlosti a debut, který vychází ve více než 25 zemích po celém světě.Zdroj

CLAIRE KENDAL:
Claire Kendal se narodila v Americe a vystudovala v Anglii, kde strávila celý svůj dospělý život. Kniha Deník mého stínu je její první román. Kniha byla přeložená do více než 12 jazyků. Claire učí anglickou literaturu a tvůrčí psaní, a žije v jihozápadní Anglii s rodinou. Momentálně pracuje na dalším psychologickém thrilleru.Zdroj

MŮJ NÁZOR:
Mám hodně ráda knihy a filmy s tématikou stalkingu. K mým knižním favoritům rozhodně patří TEMNÉ ŠÍLENSTVÍ, což je lahůdka v tomto žánru, opravdu knižní klenot, vynikající záležitost. A musím přiznat, že Deník mého stínu dal laťku taky velmi vysoko a i když jsem od něho očekávala hodně již na začátku, líbil se mi snad ještě víc než jsem vůbec čekala.

Tato knížka je originální už tím, jakým stylem je psaná. Některé pasáže jsou tu totiž psané formou deníku, který píše hlavní hrdinka v první osobě a obrací se přímo na svého pronásledovatele. S něčím takovým jsem se ještě nikdy nesetkala a musím říct, že o to víc mi to přišlo mrazivé a reálné. Tím, že jsme se spolu s ní obraceli na šíleného muže, který ji nedá spát, se na mě maximálním způsobem přenesla mrazivá atmosféra a hlavně ta bezmoc.

Člověk, který je obětí stalkingu se nemůže moc bránit. Dokud nedojde k nějaké vážné věci, tak nestačí to, že máte jen "blbý pocit". Hlavní hrdinka celou dobu věděla, že po ní někdo jde (ona dokonce věděla kdo přesně), ale nemohla se nijak bránit. Policie ji nedokázala pomoci. Ne, když se vlastně ještě nic nestalo. Tohle byla obrovská absurdita, ale zároveň skutečnost, která je až do morku kostí děsivá. Denně se s tímto problémem a obrovským nebezpečím někdo pere a dokud se něco zlého nestane a fakt nejde do tuhého, tak je na to ten dotyčný úplně sám.. Tohle je k zbláznění, nemyslíte?

Hlavní hrdinka je velice sympatická a normální holka, takže si ji jistě jako čtenáři brzy oblíbíte. O to víc s ní budete všechno prožívat. Napětí postupně graduje, stejně tak i řekněme odvážlivost pronásledovatele. Dovoluje si stále víc a víc.. až jednou kalich přeteče a začne noční můra - nejen pro hrdinku, ale i pro Vás, protože jste u toho celou dobu s ní...

U knížky mě překvapilo to, že se tu v malé míře objevila i láska a romantika. Na konci však skvěle pochopíte z jakého důvodu - k tomu se ale ještě dostanu :-) V této knížce má všechno své místo a vše je tu z nějakého důvodu. To se mi moc líbilo. A na konci to do sebe vše zapadne, jako puzzle - a ještě to dokáže čtenáře překvapit. Tahle by měl vypadat správný thriller :-)

Jedná se o opravdu velice znepokojivý příběh psaný z pohledu oběti. Myslím, že při čtení každému (hlavně ženám) začne tam někde uvnitř hlavy vrtat nějaký brouček Co když se to stane i Tobě? Co když tam někde venku někdo takový je a čeká na Tebe? Ano, tahle knížka na Vás dokáže hodně zapůsobit - možná i v tom negativním slova smyslu. Bohužel tu najdete věci, které se běžně dějí.. což je šílená představa.

Když tuhle knížku čtete, všechno ožívá. Možná budete i tak moc neklidní, že se při čtení začnete ohlížet přes rameno :-)

Samotný konec knihy mě hodně překvapil. Něco takového jsem rozhodně nečekala. To trošku souvisí i s tou zamilovanou linkou v knize - prostě nečekala jsem to :-) Kromě velkého a nevšedního překvapení na mě na konci však čekala i solidní dávka napětí a dokonce i krve! Bylo to zkrátka finále se vším všudy...

Deník mého stínu je vynikající psychothriller, který hodně dokáže zapůsobit na čtenářovu psychiku a pocit bezpečí. V této knížce nic není nereálné a o to je to děsivější. Nejmrazivějším na tom všem je totiž ta holá skutečnost, že se něco takového opravdu stát může a že se to ve světě děje. Pokud hledáte příběh, u kterého Vás zamrazí a který je velice dobře a sugestivně napsán, zkuste tuto knihu. Myslím, že nebudete litovat :-)