pátek 17. února 2012

Hunger games - Aréna smrti




Informace o knize
Vydání (USA): 2008
Vydání (ČR): 2010
Autorka: Suzanne Collinsová
Nakladatelství: Fragment
Česká anotace: Vítězství znamená slávu a bohatství. Prohra znamená jistou smrt. Hladové hry začínají... Dokázali byste přežít v divočině, když se všichni snaží o to, abyste nespatřili další úsvit? V troskách země, kdysi známé jako Severní Amerika, se rozkládá Panem s nablýskaným hlavním městem Kapitolem a dvanácti okolními kraji. Kapitol jim vládne krutou a tvrdou rukou a udržuje si jejich poslušnost tím, že je nutí, aby každý rok vysílaly jednoho chlapce a jednu dívku ve věku mezi dvanácti a osmnácti lety jako účastníky Hladových her - boje na život a na smrt živě přenášeného televizí. Šestnáctiletá Katniss Everdeenová, která bydlí sama se svou matkou a mladší sestrou, považuje účast ve hrách za rozsudek smrti, když se nabízí jako dobrovolnice, aby nahradila svou sestru, jejíž jméno bylo vylosováno pro letošní ročník. Katniss se ale už v minulosti ocitla na pokraji smrti - a je odbornicí na přežití. Aniž by chtěla, stává se soutěžící. Má-li však vyhrát, musí učinit řadu rozhodnutí, která staví přežití proti lidskosti a život proti lásce. Uznávaná spisovatelka Suzanne Collinsová, autorka Underworld Chronicles z žebříčku bestsellerů New York Times, představuje napínavé i filozofické, dobrodružné i romantické dílo zasazené do budoucnosti se zneklidňujícími paralelami k naší současnosti.
 
Moje recenze
Původně jsem tuto knížku vlastně ani neplánovala koupit.
Neznala jsem ji.
Netoužila jsem ji poznat.
Dnes si říkám, jak je to možné.

Jednou si jen tak projíždím internetové stránky. Na jednom webu objevím nadpis "Recenze na Hunger games". Zvědavost mi nedá a pouštím se do čtení. Samá chvála. Prý úžasná knížka. Děj mi přijde zajímavý, tak hledám další recenze. Všechny se v podstatě opakují - krásná, úžasná, nejlepší kniha! Začínám si myslet, jestli bych si ji neměla koupit.... Když je tak úžasná..
Abych byla upřímná, musím uznat jednu věc. Trošku mě vyděsila cena knihy. Jedna za 350 kč, teď si to vynásobme třikrát. Musela jsem tedy přivřít očko nad cenou a šla jsem do toho i tak. Výsledek? Úžasný. Koupě nelituju. Byla to víc než jen dobrá investice.

Od knihy jsem po všech těch recenzí očekávala opravdu hodně. Přinesla mi ještě víc a ač to snad není ani možné, ona byla i lepší, než jsem čekala. Suzanne obdivuju. Jak tohle mohla vymyslet? Nový svět, naprosto promyšlený a i dosti reálný. Co my víme, jaká bude budoucnost? I když představa na budoucnost, jako je v Hunger games, je celkem ... depresivní.
Od první stránky, odstavce či možná i písmene jsem věděla, že tahle knížka je něco pro mě. Nové, neustále akční a zajímavé čtení. V několika momentech jsem se bála číst dál, protože jsem se zkrátka bála, co přijde. Hrdinové mi byli opravdu velmi sympatičtí a přirostli mi k srdci. Bála jsem se o ně a držela jsem pěsti. Byl to hrozný pocit- víte, že všichni vaši oblíbenci nemůžou přežít. Jsou to Hladové hry. Děsila jsem se toho, co na dalších stránkách příjde, ale nemohla jsem přestat číst. Zkrátka to nešlo.

Než jsem se pustila do samotného čtení, tak jsem si napřed
pustila trailer k filmu (na který se mimochodem moc těším).
Herecké obsazení se mi moc líbí a k postavám mi sedí. To, že jsem trailer viděla mi vlastně hodně pomohlo- postavy jsem si snáz představovala a ještě víc jsem se do celkového děje ponořila.

Film si rozhodně nenechám ujít. I když většinou se říká, že je vždy lepší kniha. Toto asi nebude vyjímkou, ale i tak se moc těším. Rozhodně do kina půjdu a film nejspíš budu mít i ve své edici DVD. Ale teď se vraťme zpět ke knize....
 
Ke konci knihy se na cnéně objevuje i láska ( i když ta
tam vlastně byla celou dobu).

Dál recenze může obsahovat spoilery!!


Katniss a Peeta jsou pro mě naprosto úžasným párem.
Jejich romantické scény mě bavily a vždy zahřály u srdce.
Hrozně jsem jim lásku přála. I když je vlastně nešťastná.
Peeta Katniss miluje, ale ta s ním hraje jen hru o to,
aby přežili. Tím mu vlastně láme srdce.
Předvádí lásku k němu. Jak se asi může Peeta cítit? Miluje ji od prvního okamžiku. Záleží mu na ni. Položil by za ni život.

Katniss je hlavně na konci knihy celkem dost nerozhodná.
Ví, že o ní Peeta stojí, ale sama to má v hlavě dost pomotané.
Na jednu stranu jí chápu, ale na druhou je mi líto Peety.
Není to lehké ani pro ni, ani pro něho
Katniss je někomu sympatická, někomu ne. Já patřím do
té první skupinky.
Nadevše miluje svou rodinu. Vždyť za svou sestru Prim
se v podstatě obětovala. I když věděla o šanci, že Hladové hry
přežije, přece jen to nebyla zase tak velká pravděpodobnost.
Byla vůdcem rodiny. O vše a všechny se starala. Odvážná, statečná, tvrdá. Jistě. Kdo v té době nebyl?
Její chování mi mnohdy přišlo dospělejší než na 16, ale musíme si uvědomit, že v takových podmínkách člověk daleko rychleji dospěje.
Živila rodinu. Neměla jinou možnost. Hrála s kartami, které jí dal osud. Stejně tak tomu bylo i v Hladových hrách, kde u toho ovšem v jistém slova smyslu zraňovala Peetu, když lásku k němu více méně hlavně předstírala.
Peeta. Nejčastější miláček všech čtenářů. Ano, i já jsem propadla
jeho kouzlu. Je čestný, statečný, chytrý, pohledný
a nešťastně zamilovaný do Katniss. Miluje jí od první chvilky.
Pomáhá ji a jistě mu láme srdce to, jak se na konci knihy dozvídá to, že z její strany je to přetvářka. Rozhodně jsem zvědavá,
jakým směrem se bude jejich vztah vyvíjet dále.

On je prostě jiný než všichni ostatní. Jinak se usmívá, mluví, jedná..... Je to idol a já se bojím o jeho osud v dalších knihách.
Jestli umře, tak to ponesu opravdu hodně hodně špatně, ale pořád si říkám NE, NEUMŘE. Jinak prosím nepište mi spoilery. Nechci vědět, jak to bude, ale bojím se.

Je rozhodně jednou z mých nejmilejších postav.
Bez něho by to nebylo ono.
Držím mu pěsti, aby se držel a udržel. Fandím mu a snad si srdce Katniss dobyje. Opravdu je hrdinou a má mé velké sympatie.
Rozhodně nebude pro nikoho novinkou to, že knížka je
plná emocí. Strach, naděje, úzkost.
Každý má své problémy, které zkrátka řeší.
Strach o sestru.
Láska k dívce.
Úzkost z toho, že neuvidíte další úsvit.
Nechuť k tomu, abyste někoho zabili i když musíte.
Odhodlání k tomu vyhrát.
Lži k tomu, abyste se zachránili.
Naděj, které už pomalu ani nevěříte.
Nejistota z toho, co vlastně cítíte a cítit máte.
I když v jedničce postava Hurikána zase tak moc extra
nevystupuje tak je jasné, že se trojúhelník
Katniss / Peeta / Hurikán řešit bude.
Hurikán je další mou oblíbenou postavou (aspoň zatím)
a myslím si, že ke Katniss něco cítí a že je to oboustranné.

Komu bych Katniss přála víc? Počkám si na to v dalších dílech.
Ovšem jsem zvědavá, opravdu zvědavá, jak tohle dopadne.
Podle mě jeden z chlapců zemře. Bohužel. Ale doufám, že ne. No to je jedno teď.
Každopádně kniha je čtivá a zatím je to to nejlepší, co jsem
kdy četla. Tohle je styl, který miluju a u kterého se bavím.
Našla jsem zde všechno. U čtení jsem měla smíšené pocity.
Číst tuhle knížku je pro mě droga.
Až si přečtu všechny díly, budu číst od začátku.
Nebo se k tomu alespoň hodně brzy vrátím.
Nechápu, jak tohle mohlo vzniknout, ale jsem strašně moc šťastná.

Vrylo se mi to pod kůži.
Nesmím ještě zapomenout na Routu. Její osud jsem nečekala a byla jsem z toho mírně - tedy hodně - v šoku. Je vidět, že přátelství vzniká i mezi těmi, co se mají navzájem pozabíjet. Byly tu různé skupiny lidí. Různé chování a reakce. To je i náš život. Kniha dává velké ponaučení.

Proč zabíjet lidi a ubližovat těm, kteří by jednou mohli být našimi přáteli? Je třeba si to brát i z té druhé stránky. Každá hůlka má dva konce. A uvědomit si to až když člověk přijde do opravdu krizových situací je pozdě. Chovejme se k ostatním tak jak chceme, aby se chovali oni k nám.

Hunger games jsou hra, ale i to i životní pravda. Život totiž není fér, ale snažme se, aby byl lepší. Nejen pro nás, ale i pro ostatní....

Největší silou je láska i přátelství. Važme si toho, co máme. A jezme housky s čokoládou :-)))


5 komentářů:

  1. "Chovejme se k ostatním tak jak chceme, aby se chovali oni k nám." Mé životní motto:)

    OdpovědětVymazat
  2. Pěkná recenze. :) Nebýt mých kamarádek, které mě vytáhly na filmovou adaptaci, tak by mě Hunger Games asi minuly. Už samotný film mě dostal, ta surovost a možnost, že něco podobného by se mohlo klidně i stát, jelikož trend reality show nezná mezí, a když jsem začala číst Arénu smrti, nadobro jsem Hunger games propadla.

    Eva
    http://evakorytarova.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  3. Hunger games jsou prostě dokonalé knihy. Musím přiznat, že po Harrym Potterovi a Pánovi prstenů první, které mi prostě nedovolili odejít. Musela jsem číst, dokud jsem nebyla na konci knihy. Úžasný a silný příběh, napínavý, plný lásky, odvahy s psychologickým podtextem. Prostě nádhera.

    OdpovědětVymazat

Moc Ti děkuji za komentář! Vždycky mi udělá radost :))
Můžeš mi také napsat na můj mail: rodawzknihankova@gmail.com